Woda źródłem życia

Spis treści

Picie to prawdziwy fetysz współczesnego świata. Ciągle w mediach ludzie słyszą, aby pić więcej. Trzeba zorientować się, ile pić, aby pomóc organizmowi, a nie szkodzić. Aby schudnąć i jednocześnie mieć piękną i elastyczną skórę, piękne grube włosy i mocne paznokcie, trzeba pamiętać o wodzie. W procesie utraty wagi często cierpią włosy, skóra i paznokcie.

 

Ile litrów wody powinniśmy pić dziennie?

Większość ludzi na pewno słyszała o zasadzie 8 szklanek dziennie (2 litry). Opinia, że tyle wody trzeba pić codziennie, wędruje po planecie już od kilku lat. Niemniej jednak jest to przynajmniej wątpliwe. Najwcześniejsza wzmianka o tej zasadzie pochodzi z roku 1921. Autor badania dokładnie tego dnia zmierzył, ile płynu traci jego organizm podczas oddawania moczu i wydalania potu, wyliczył 8 szklanek i zasugerował, że to właśnie ta ilość musi zostać uzupełniona. Oznacza to, że zasady obliczania zużycia wody przez długi czas były oparte na cechach organizmu konkretnej osoby.

Bardziej ostrożni i uważni na niuanse współczesnych badaczy mają trudności z dokładnym określeniem, ile wody trzeba pić codziennie. Obecne badania naukowe donoszą, że dzienne zapotrzebowanie na wodę przedstawia się następująco:

  • Około 3,7 l dla mężczyzn.
  • Około 2,7 l dla kobiet.

Zakłada się, że 80% tej ilości wchodzi do organizmu wraz z wszelkimi napojami, w tym mlekiem, sokami owocowymi i tym, co zawiera kofeinę, oraz 20% z pokarmów stałych (warzywa lub owoce). Szacunki te dotyczą osób o umiarkowanej aktywności fizycznej w umiarkowanych temperaturach otoczenia. Jeśli wysiłek fizyczny jest większy, a temperatura jest wyższa (na przykład ktoś wędrował w letnim upale), trzeba będzie zwiększyć ilość płynu do spożycia. Ile? J jest to indywidualne pytanie, które wymaga specjalnego podejścia i wprowadzenia dodatkowej terminologii.

 

Skąd wiedzieć, ile litrów wody pić dziennie?

Lekarze wyróżniają dwie kluczowe cechy, które potwierdzają fakt, że dana osoba spożyła wystarczająco dużo płynu:

  • Nie ma pragnienia.
  • Mocz jest bezbarwny lub jasnożółty.

Czy tak jest? Takie symptomy dowodzą, że z ilością wypijanej wody jest wszystko w porządku, nie trzeba wspierać się dodatkowymi ilościami wody.

 

Odwodnienie – należy do jednej z grup ryzyka

Kiedy może wystąpić większe zapotrzebowanie na wodę?

 

  1. Wykonywani pracy fizycznej lub uprawianie sportu

Każda czynność powodująca pocenie się jest oczywistym wskazaniem do wypicia dodatkowej szklanki wody (250 ml) przed, w trakcie lub po niej, nawet, jeśli nie ma się na to ochoty.

  1. Przebywając w górach lub w gorącym i suchym klimacie

Te parametry środowiskowe sprawiają, że człowiek poci się intensywnie, (choć zewnętrznie, pot może być niewidoczny z powodu intensywnego parowania), a zatem traci się więcej płynu niż zwykle. Straty wymagają rekompensaty: nie można zapomnieć nosić ze sobą butelki wody i regularnie ją popijać.

  1. Gorączka i / lub wymioty lub biegunka

Im wyższa temperatura ciała, tym więcej wilgoci organizm traci (odparowuje) przez skórę i ciało, jako całość. Odwodnienie w tym przypadku jest niezwykle niebezpieczne, ponieważ zapotrzebowanie wzrasta. Im więcej płynu traci ciało, tym mniejsza jest zdolność organizmu do przeciwstawiania się chorobie, tym wyższa jest temperatura. Oznacza to, że utrata wilgoci ponownie wzrasta. Dlatego w tych warunkach lekarze zalecają picie jak najwięcej. W tym odpowiednich doustnych roztworów nawadniających, które zatrzymują wodę i zapobiegają odwodnieniu.

  1. Ciąża i karmienie piersią?

Kobiety w ciąży wypijają 2,4 litra płynu, a karmiące piersią, co najmniej 3,1 litra dziennie.

Jak objawia się odwodnienie?

Dorosła osoba, dbająca o zdrowie, prawdopodobnie nie przegapi objawów odwodnienia. Ale świat jest niedoskonały, a czasem nie ma ani czasu, ani zasobów.  Pragnienie pojawia się, gdy ciało traci 2% wody. Odwodnienie występuje, jeśli człowiek utraci około 5% płynu. Jeśli nie można ustalić, czy dana osoba otrzymuje wystarczającą ilość wody, można użyć znaków pośrednich.

Objawy wskazujące na rozwój odwodnienia:

  • Zawroty głowy.
  • Rzadkie oddawanie moczu (na przykład u niemowląt pieluchy pozostają suche przez 3 godziny lub dłużej).
  • Zaparcia.

Istnieją mniej oczywiste objawy odwodnienia. Nie można ich żadnym wypadku ignorować: zwiększyć spożycie płynów, a jeśli to nie pomoże, skontaktować się z lekarzem.

 

Ostatnie wpisy

Szkoła dobrego snu
Nic prostszego, a efekty mogą zaskoczyć. Teraz trudno o młodych i doświadczonych zarazem.
chętnie pomogę